Spoorzone Ede

Project: Spoorzone Ede

Opdrachtgever: van Hattum en Blankevoort

Tonnage: 1.500 ton

___________________________________

BetonijzerBuigCentrale (BBC) leverde 1.500 ton Betonijzer als basis van Spoorzone Ede in opdracht van van Hattum en Blankevoort

Metamorfose

Station Ede-Wageningen is om meerdere redenen toe aan vernieuwing en verbetering. Het stationsgebied in Ede ondergaat een flinke metamorfose en wordt een modern OV-knooppunt: een plek waar reizigers makkelijk en snel overstappen op de trein, bus, taxi en ander vervoer. Vanwege de voorspelde aanhoudende groei van reizigers wordt het nieuwe station ruimer opgezet. Er wordt een extra perron gebouwd en de bestaande perrons worden verbreed. Ook worden de voorzieningen, die het wachten op het perron aangenaam maken (kiosk, wachtruimtes), uitgebreid en verbeterd. Tegelijkertijd is het ontwerp zo ingericht dat het geheel open en overzichtelijk blijft.

Passend bij landschap en omgeving

Het station ligt aan de rand van de Veluwe, op de overgang naar de Gelderse Vallei. Het Veluwse landschap was een belangrijke inspiratie voor de vorm van de stationskap en de toren. Het stationsgebied krijgt een groen karakter dat naadloos overgaat in de omliggende bebouwing en toegangswegen. De toren bij de hoofdentree van het station wordt een uniek herkenningspunt, er wordt zichtbaar veel natuurlijk bouwmateriaal in verwerkt.

Planning

In het voorjaar van 2021 starten we met de realisatie. Naar verwachting wordt het nieuwe station eind 2024 opgeleverd.

 

(bron: Van Hattum en Blankevoort)